Előszó

2015 óta párommal megszállott Portugália rajongók lettünk.
Portugáliában különösen megfogott minket Madeira és az Azori szigetek világa, melyeken az élet oly erősen elüt a kontinensen megszokott életmódtól, sőt a két szigetcsoport életvitele is erősen különbözik egymástól.

2015 óta minden éveben visszatérünk a szigetekre, vagy a kontinensen Portugáliába.

Madeira nagyon jó hely, minden lépésnél újabb csoda vár. A helyiek között jól érzed magad, a klíma is kitűnő. Ha idejössz, akkor megmarad benned, hogy milyen jó lenne itt élni.

Az Azori eszméletlenül zöld. Itt a természet szépsége lenyűgöz.
Lakói igényesek a környezetükre, nekik a tisztaság és a rend nem az álmok közé tartozik, hanem az a valóság. Ha idejössz, akkor meg fogod tudni hogyan szeretnél élni.

- o - o - o -

2019-ben, amikor még kényelmesen élte az életét egész Európa, megvettem a repülőjegyeket Madeirára. Úgy gondoltuk csinálunk egy családi utat, visszük a gyerekeket és az unokát is, hadd lássák a csodát.
Mivel majd egy évünk volt hátra a Madeirai utazásig és ezt túl távolinak tartottuk, gyorsan közé szerveztünk kettőnknek még egy szuperalacsony költségvetésű májusi "nyaralást" is a dél-portugál tengerpartra.

Októberben a járványnak még nyoma sem volt. Ekkor az országunk legfőbb problémája még az volt, hogy határainkat lezárjuk a turistának nem minősíthető külföldiek elől.

Decemberben szállingóztak a hírek egy új betegségről valahol Ázsiában, de úgy gondoltuk, hogy az a "sárgák" baja, oldják meg ők.

2020 márciusára rá kellett jönnünk, hogy ez nem így van.

Amikor az országok elkezdték lezárni a határaikat és korunk érverése a légi közlekedés is leállt, akkor láthatóvá vált, hogy nagy a baj. Idővel a baj kisebbik része lett a vírus, a nagyobbik pedig az lett amit tettünk saját magunkkal - kinyírtuk a gazdaságot világszerte.

A májusi dél-portugál utat elkezdtük átszervezni, lett belőle "talán június", majd "esetleg július". A légi-közlekedés leállításakor a TAP kivonult Magyarországról, végül ez miatt Portugáliát töröltük is az első féléves ötletek közül.

Amikor érezhetővé vált az emberek igénye a normális életbe való visszatérésre és újra beindult a repülés, akkor július közepén ellátogattunk La Palma szigetére, ahol akkor egyetlen fertőzött sem volt.

Az utazás jól sikerült eltekintve a hazatértünkkor tapasztalható itthoni agymosott állapotoktól.
Odakinn a nulla fertőzöttség mellett az emberek zöme maszkot hordott és kezet fertőtlenített ahol csak lehetett. Nem foglalkoztak azzal, hogy külföldiként ott téblábolunk közöttük.
Itthon a helyzet pont fordított volt. Az embereken alig-alig láttunk maszkot, folyt a nagyívű beleszarás egészen addig amíg meg nem tudták, hogy külföldről jöttél. Komoly iskolázott embereket vitt el az agyrák a beteges félelem irányába, miközben ők maguk az alapvető védekezési szabályokat is képtelenek voltak betartani.
Szóval erről ennyit.

Az októberi Madeira utazás azért nem lett lemondva, mert a repülők járnak, repülőjegy ár visszatérítés nem lehetséges. Aki repülte már ezt az útvonalat - és nem fapadon egy neszesszerrel tette - az tudja, hogy nem filléres jegyekről van szó.

A szállás augusztus elsejével átlépett a nem visszatérítendő módba. Ettől a naptól a rizikóvállalást átvettük a szállásadótól.
Ezen a napon még nem volt látható az az eldurvult állapot, ami szeptemberre kialakult hazánkban. Ez az állapot nem írható a vírus vagy a járvány számlájára, hiszen Európa változatlanul éli az életét, miközben mi ülünk a saját magunknak festett piros pöttyben.

Ma a mérleg egyik serpenyőjében ül egy esetleges fertőzés utazás közbeni felszedése, a másikban meg egy hét számjegyű anyagi bukta. Középen üldögél a Madeirán felszedhető betegség elhanyagolható valószínűsége.

Azt hiszem egyértelműsítettem a döntésünk miértjét.

És akkor pár szóval a covid pcr tesztelésről, ami szükséges lenne a biztonságos utazáshoz. Portugália a mai napon nem kér az EU-s beutazóktól tesztet, attól függetlenül, hogy mekkora fertőzöttségű területről érkezik az utazó. Ebbe beleérti Angliát is és még pár európai országot is. Ez meglehetősen nagy bizalmat mutat a részükről aziránt, hogy senki sem olyan hülye, hogy fertőzötten neki induljon.

Nos én a fél-hülyék közé tartozom, mert nem csináltattam eddig tesztet, ugyanis teljesen egészségesnek érzem magam. Nemhogy jellegzetes tüneteim nincsenek, de még más betegségekre utaló tüneteket sem tudok felmutatni. Ezzel a családom is így van.

El kell mondanom azt is, hogy nem padlózna le minket anyagilag az sem, ha ki kellene fizetni fejenként huszonöt  vagy harminc ezret, de mi még sem tesztelünk. Egyrészt azért nem tesztelünk, mert tartunk a fals pozitív teszteredményektől. A másik visszatartó ok az érthetetlenül hosszú és meghatározhatatlan idejű teszt kiértékelés, valamint a pontosan nem definiált tesztelési dátum a végeredményen.
Logikusan a mintavétel időpontja a mérvadó és nem a kiértékelés napja, hiszen ha két napig pöcsöl vele a labor és a kiszolgáló asszisztencia, akkor mi értelme az egésznek? A kiadás pillanatában már fertőzött lehetek, akkor is ha egy negatív pcr teszteredményt szorongatok a kezemben.

Madeira órák szempontból nagyvonalú hiszen elfogad 72 órás tesztet, míg a többi ország többnyire 48 órásakat kér. Tehát ha péntek délben Madeirán fel akarok mutatni egy még érvényes tesztet, akkor a papíromon egy kedd dél vagy egy annál későbbi dátum kell hogy szerepeljen.

Ha fenti okfejtésem helyes akkor egy kedd délutáni vagy szerda reggeli teszt akkor fog eredménnyel szolgálni, amikor már úton vagyok, ugyanis csütörtökön reggel elindulok, mert az odautamat megszakítom egy napra Lisszabonban.

Madeira más szempontból is gáláns.
A reptéren az összes érkezőt tesztnek vetik alá, ha nem hozott magával érvényes negatív teszteredményt. És ezt teszik ingyenesen.
Ja és bocs: eredmény 6-8-10 órán belül...

Tehát, ha neadj vírusgazda vagyok, azt így is úgy is külföldön tudnám meg.

Ha az utazásomig hátralevő három napban semmi sem tesz keresztbe a terveimnek, akkor a következő lapokon olvashatod a történetemet.